Bila KID Membebel

Friday, March 19, 2010 Posted by: KIDbrush®, 0 comments

Sad But True?! Korang penah tengok muvie The Matrix tak? Kalu x, muvie neh mengisahkan kita sebenarnya hidup di dunia realiti tetapi kehidupan seharian kita di alam maya @ fantasi. Walopun x hade kena mengena dengan tajuk post neh, haku saje je cerita pasal haku br tukar wallpapper The Matrix koh koh koh. Tapi entry haku neh hade la sikit-sikit bersangkut paut dengan muvie tuh.. parut lagi terpaut!!

The Sad is....
    1. 25% palajar di M'sia adalah pintar, 10% adalah bijak, 50% cukop2 makan dan selebihnya 15% pelajar hampeh. Tapi cuma 10-15% yang berjaya ke menara gading, selebihnya setakat menara Petronas . Malah ramai yg sangkut kat Pam Minyak Petronas je!!

    2.Peluang pekerjaan di M'sia adalah 100% masih kosong, tapi kenapa peratus jumlah pengangguran atau keja tangkap muat x sama dengan kelulusan, 100% gak??

    3.100% hasil negara adalah milik rakyat. Tapi kenapa ramai lagi yg miskin dan populasi yg sangat mundur?

    4.Tahukah anda Sabah, Sarawak, Kelantan, Pahang, Terengganu dan Kedah adalah penyumbang terbesar ekonomi negara yang banyak bergantung kepada Minyak, Kayu balak, Hasil perut bumi, pertanian dan perindustrian. Kenapa negeri2 neh x semaju Kuala Lumpur??

    5.Setiap penempatan sama ada Kampung atau Taman mesti ada Pro & Kontra dari segi hape pun sampai nak korek longkang pun nak gaduh2? Lumrah atau ada org luar cucuk?

    6.Rakyat di M'sia cuma gunakan beberapa peratus je hasil negara, selebihnya mana pergi??

    7.Sistem kasta atau darjat dah lama pupus. Tapi kenapa taim jamuan makan pree terutamanya, yg kaya makan yg mahal dan special serba serbi. Yg miskin makan bungkus, duduk kat mana2 je janji boleh bedal. Sapa yg kebulur? Yg miskin ke....yg kaya?

    8.Maksud "Makan" bagi orang Miskin = isi perut, manakala Kaya= mentekedarah... yg sederhana pula Makan=cekik.

    9.Menara kembar Petronas di puji dan Gah di M'sia sejak 1998 hingga sekarang sebagai lambang kejayaan, kemajuan dan kemakmuran negara. Bagaimana dengan perkampungan perdalaman di Sabah, Sarawak, Pahang dan lain2?? Dari zaman Hang Tuah lagi x dak bekalan air dan eletrik!!

    10.Tahukah anda, sebenarnya hape yg kita beli itu adalah milik kita sendiri? Contohnya minyak. Kita jual keluar negara 10 sen sebotol, pastu beli balik RM 1!!?? Wat de hel!?

      The Truth is...
        1.Memang ramai pelajar pintar bijak bestari di M'sia, cuma kurang pendedahan dan peluang. Ramai yg kandas semasa di pusat pengajian tinggi akibat lalai dan masalah keewangan.

        2.Peluang pekerjaan kita banyak dirembat oleh warga asing. X caya tengok kat kilang2, tapak pembinaan, ladang2 malah kedai makan pon depa sebat. Salah sapa? Rakyat pilih kerja ke... Kerajaan yg buang duit? Pikir2kan lah...

        3.Agihan dana, peruntukkan dan bantuan keewangan sudah disediakan untuk setiap negeri. Cuma tunggu pemerintah negeri untuk laksanakan dan kerajaan pusat untuk pantau... hmm.. paling kurang pon jengah ye dak.. adehh.

        4.Sorry to say.... Kuala Lumpur akan sama dengan negeri2 lain sekiranya Sabah & Sarawak bukan negeri dalam M'sia. Bergitu juga sekiranya Kelantan, Terengganu, Pahang, Kedah dan Perak tidak menyumbangkan hasil buminya. X caya, tengok zaman Raja-Raja dulu....

        5.Cerita pasal Pro & Kontra.... sejak zaman Hang Tuah & Jebat dah wjud dik... tapi mesti ada yg cucuk dan jadik batu api kan kan kan....

        6.Hasil kekayaan negara banyak di bazirkan pada sektor kerajaan! X caya tengok penjara, pusat pemulihan, hospital, rumah orang tua dan sebagainya, semua pree tuh. Kesitulah duit kita banyak habis dik.... alahai nak marah kesian, x marah,,,, hati sudah sakit!

        7.Golongan atasan memang mahu dipuji dan di agungkan untuk mantain "Status" mereka. Nak cari yg berjiwa rakyat neh dalam TV atau Muvie je dik... kubur dalam tanah gak kan kan kan

        8.Yang miskin kais pagi makan pagi, kais petang makan la petang. Yang sederhana syukur la lepas jugak soru bulan2. Yang kaya plak makan x habih!! Haku yakin korang buleh bayangkan...

        9.Terlalu banyak penempatan yg daif. Isu air & elektrik dari dulu x penah selesai.... no wonder la parti pembangkang semakin mendapat tempat di hati rakyat!

        10.Sejak PM Tun Mahathir lagi kata nak buat logi memproses minyak mentah kita sendiri.... skang dah PM Najib.... takat berjaya memproses sisa kumbahan..... hape cerita tok...

          Akhir sekali... Merasuah duit kepada rakyat ke... mencilok duit rakyat??? Pikir2kan lahh... wat ever.. ini bukanlah artikel Subversif.


          0 comments:

          Post a Comment